به سمت بیکرانه ها

به سمت بیکرانه ها

چو دارو تلخ میباشد، نوشتن از تو ای بانو
به سمت بیکرانه ها

به سمت بیکرانه ها

چو دارو تلخ میباشد، نوشتن از تو ای بانو

بیوگرافی الحاج ابوبکر یقین شاعر معاصر سروستان

ابوبکر یقین از شاعران معاصر افغانستان است.



سرگذشت

ابوبکر یقین فرزند ملاسکندر در زمستان سال 1332 خورشیدی در روستای سروستان  مربوط به ولایت هراتدیده به دنیا گشود. مقدمات علوم دینی رادرمسجد جامع روستای سروستان ومقدمات علوم ادبی را نزد مادرش (قریش) که یکی از بانوان باسواد آن روستا بود، فراگرفت.


آثار

ابوبکر یقین یکی از شاعران شناخته شده هرات است که در قالبهای قصیده ، غزل ، رباعی ، مثنوی و مخمس شعر سروده و اشعارش در اکثر روزنامه هاو مجلات خارج و داخل افغانستان به چاپ رسیده‌است.

از آثار شعری ابوبکر یقین می‌توان از کتاب (مثنوی منظوم تاریخ کهن آریانا) نام برد که در دهه 60 خورشیدی منظوم شده‌است. کتاب دیگر ابوبکر یقین زیر نام تخمیس غزلیات حافظ است که درسال 1385 خورشیدی از طریق نشر زیتون در تهران به چاپ رسیده‌است. از آثار دیگر ابوبکر یقین (مجموعه غزلیات) اوست که هم اکنون آماده چاپ است.

ازابوبکریقین دومثنوی دیگر به نانمهای «لیلی ومجنون) ومثنوی (یوسف وزلیخا) درمطبعه دولتی هرات درسال ۱۳۸۹ خورشیدی به چاپ رسیده‌است. برای معلومات بیشتر دربارهٔ ابوبکر یقین وسبک شعری وی میتوان به مقدمه وتقریظ‌های آن دوکتاب مراجعه کرد که تقریظ نخست به قلم استاد غلام نبی یقین رئیس تربیه معلم هرات وتقریظ دومی به قلم پوهندوی استاد فریور نگارش یافته‌است. آخرین اثر الحاج ابوبکر یقین تا الحال دیوان اشعارش میباشد و به اتمام رسیده است ولی هنوز بچاپ نرسیده ابوبکر یقین فعلاً در روستای سروستان که قریه ای در ولسوالی انجیل هرات میباشد زندگی میکند جایی که آبا و اجدادش زندگی میکردند.

یقین در کنار شعر به تدریس فرزندان مردم نیز در خانه اش مشغول است.

نظرات 1 + ارسال نظر
جیلانی مصلح پنج‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 01:43 ب.ظ

باید قدرش را بدانیم باعث افتخار سروستان است .

تشکر مصلح عزیز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد